07. oktober 2022

Fortsetter som før

– Vi er fulle av optimisme og pågangsmot. Gårsdagens statsbudsjett har på ingen måte slått oss ut, sier daglig leder Unn Birkeland.
Unn%20smiler%20ikke
Det ble noen timer med lett turbulens etter gårsdagens framlagte statsbudsjett. Pårørendesenteret var forberedt på en justering, men at hele støtten skulle falle bort, var det derimot ingen som hadde sett for seg.

Initiativ til møte

Etter hvert ble det tydelig at det var flere organisasjoner som var i samme båt og det ble også klarere hva den nye ordningen det legges opp til, innebærer.

– Vi hadde første en god og ærlig samtale på senteret om konsekvenser «her og nå». Der fikk vi brukt tid sammen og kjent litt på situasjonen. Deretter har det handlet om å se framover og å jobbe med våre kontakter i det politiske miljøet. Den nye ordningen kan ha en del godt for seg og den kan bli mer forutsigbar enn den vi har i dag. Men det er et stykke fram til vi vet det sikkert, og den har en del åpne spørsmål som ikke har fått svar, sier Birkeland.

Vår oppgave i dag er å fortsette å drive godt pårørendearbeid.

Unn Birkeland, daglig leder Pårørendesenteret

Hun tok i går initiativ til å samle en del av de som nå er berørt av endringen til et felles møte. Det møtet holdes på temas allerede i dag, og vil trolig munne ut i en felles uttalelse til helse- og omsorgskomiteen for å synliggjøre konsekvensene og utfordringene årets budsjettendringer gir.

– Ordningen har for eksempel søknadsfrist 1. desember, men svaret på søknaden kommer først noen måneder senere. Nytt budsjettår starter derimot 1. januar. Det betyr at vi alle havner i en slags limbo mens vi venter på svar. Hva med inntektene i den perioden? Her har ikke de politisk ansvarlige tenkt langsiktig nok, sier Birkeland.

– Informert og ivaretatt

En lang arbeidsdag i går endte opp i ekstraordinært styremøte som drøftet situasjonen.

– Vi har et veldig kompetent og godt styre. De gav oss den trygghet og det mandatet vi nå trenger, sier Unn Birkeland.

Ingvil Aarrestad Godeset er ansattrepresentant i styret. Hun opplevde det også som et godt møte.
– Både ledelsen og styret er opptatt av at de ansatte skal føle seg informert og ivaretatt i prosessen videre, sier hun.

I dag er kursen «framover», full fart framover.

– Vår oppgave i dag er å fortsette å drive godt pårørendearbeid. Vi har også mange spennende prosjekter på gang, og disse fortsetter for fullt, sier en optimistisk leder, Unn Birkeland.

Vilhelm

​Vilhelm Viksøy