← Gå tilbake

Bethi
Bethi Dirdal Jåtun
Publiseringsdato: 19.04.21

Ny animasjonsfilm: «Mamma har fest»

Å være i huset når foreldrene har fest, kan skape utrygghet hos barn. Både fordi de ikke kjenner alle som er til stede og fordi de ikke vet helt hva de voksne holder på med.
Det kan også være at de har opplevd ubehagelig ting tidligere, noe som gjør at de er ekstra på vakt. Da er det viktig å ha en trygg voksen å snakke med.

Pårørendesenteret har i samarbeid med Sanden Media, Stiftelsen Dam og Landsforeningen for pårørende innen Psykisk helse (LPP) utviklet fire nye animasjonsfilmer. Hovedbudskapet i filmene er at det finnes hjelp og at barn trenger trygge voksne å snakke med når de har det vanskelig.

De ulike plottene som er valgt, baserer seg på tematikk Pårørendesenteret har fått i samtaler med barn og unge på senteret, og gjennom «Pårørendelinjen», som er Pårørendesenterets hjelpetelefon og chattetjeneste.

– Det er viktig for oss å formidle at det kan hjelpe å snakke med noen en er trygg på, og at ting vil bli bedre. Det betyr ikke at alt blir bra eller at ting blir nøyaktig som de var, men å ta kontakt med en trygg voksen enten det er far eller mor, helsesykepleier, en trener, en lærer eller få hjelp via en chattetjeneste, er viktig å få fram, sier fagkonsulent Ingvil Aarrestad Godeset ved Pårørendesenteret.

– Om de ikke de får hjelp hos den første voksne de tar kontakt med, så oppfordrer vi dem å gå til neste, legger hun til.

Det er alltid hjelp å få.

← Gå tilbake

Kona hans døde av kreft i april 2019. Ved Pårørendesenteret i Stavanger fikk Simen Holvik hjelp til å leve med sorgen.