Kursportal_1440
Bethi
Bethi Dirdal Jåtun
Publiseringsdato: 19.04.21

Ny animasjonsfilm: «Mamma orker så lite»

Barn og unge har lett for å kjenne på ansvar om noe er vanskelig hjemme. I denne filmen er det «mamma som ikke orker». Datteren lurer på om hun må slutte på fotballen for å hjelpe til.
Det er så mye hjemme som skulle ha vært gjort. Hun får hjulpet lillebror med leksene, men så er det alt det andre... «Fotballjenta» velger å snakke med en voksen via en chattetjeneste på nett.

Pårørendesenteret har i samarbeid med Sanden Media, Stiftelsen Dam og Landsforeningen for pårørende innen Psykisk helse (LPP) utviklet fire nye animasjonsfilmer. Hovedbudskapet i filmene er at det finnes hjelp og at barn trenger trygge voksne å snakke med når de har det vanskelig.

Plottene som er valgt baserer seg på tematikk Pårørendesenteret har fått i samtaler med barn og unge på senteret og gjennom «Pårørendelinjen», som er Pårørendesenterets hjelpetelefon og chattetjeneste.

– Det er viktig for oss å formidle at det kan hjelpe å snakke med noen en er trygg på, og at ting vil bli bedre. Det betyr ikke at alt blir bra eller at ting blir nøyaktig som de var, men å ta kontakt med en trygg voksen enten det er far eller mor, helsesykepleier, en trener, en lærer eller få hjelp via en chattetjeneste, er viktig å få fram, sier fagkonsulent Ingvil Aarrestad Godeset ved Pårørendesenteret.

– Om de ikke de får hjelp hos den første voksne de tar kontakt med, så oppfordrer vi dem å gå til neste, legger hun til.

Det er alltid hjelp å få.

Flere aktuelle saker

← Gå tilbake

Tips & råd - BU

I 2007 byrja den livsglade, sjølvstendige og strukturerte kona hans å endra seg. I åra som følgde blei ho stadig meir humørsjuk og mistenksam.