← Gå tilbake

Bethi
Bethi Dirdal Jåtun
Publiseringsdato: 20.04.21

Ny animasjonsfilm: «Pappa er veldig syk»

Når far er alvorlig syk, er det ikke alltid like lett å konsentrere seg på skolen eller være sammen med andre barn som om ingenting har hendt.
Da er det viktig å ha en trygg voksen å snakke med. Animasjonsfilmen «Gutten på skolen» viser hvordan gutten tar kontakt med læreren for å snakke med ham om det som er vanskelig.

Pårørendesenteret har i samarbeid med Sanden Media, Stiftelsen Dam og med støtte fra Extrastiftelsen utviklet tre nye animasjonsfilmer. Hovedbudskapet i alle tre er at det finnes hjelp og at barn trenger trygge voksne å snakke med når de har det vanskelig.

De tre ulike plottene som er valgt, baserer seg på tematikk Pårørendesenteret har fått i samtaler med barn og unge på senteret, og gjennom «Pårørendelinjen», som er Pårørendesenterets hjelpetelefon og chattetjeneste.

–Det er viktig for oss å formidle at det kan hjelpe å snakke med noen en er trygg på, og at ting vil bli bedre. Det betyr ikke at alt blir bra eller at ting blir nøyaktig som de var, men å ta kontakt med en trygg voksen enten det er far eller mor, helsesykepleier, en trener, en lærer eller få hjelp via en chattetjeneste, er viktig å få fram, sier fagkonsulent Ingvil Aarrestad Godeset ved Pårørendesenteret.

–Om de ikke de får hjelp hos den første voksne de tar kontakt med, så oppfordrer vi dem å gå til neste, legger hun til.

Det er alltid hjelp å få.

← Gå tilbake

I slutten av desember i fjor døydde 17 år gamle Knut Øygard Dale i ei trefellingsulukke i Hjelmeland. Søskenflokken på fem mista den mellomste broren.