04. august 2022

Pårørendekonferansen – også i opptak

«Det er dumt at konferansen er den 21. september. Den dagen er jeg opptatt.». Det gjør ingenting, konferansen kan du også delta på i etterkant.
p%C3%A5r%C3%B8rendekonferansen%20digitalt%202
Onsdag 21. september ruller årets pårørendekonferanse i gang. Også dette året blir den digital.

– Da vi begynte planleggingen av årets konferanse, var landet fortsatt midt i pandemien med sine begrensinger for hvor mange som kunne samles. Usikkerheten var for stor til å planlegge for et fysisk arrangement, sier Unn Birkeland, daglig leder ved Pårørendesenteret.

– Samtidig gjorde vi gode erfaringer med en digital konferanse under pandemien. Vi når for eksempel langt flere enn vi ville gjort dersom vi gjorde den lokalt.
Et eksempel på det siste er Drangedal kommune som velger å arrangere konferansen som lokal fagdag i kommunestyresalen.

Noe av det viktigste med en slik konferanse
er alle prosesser som settes i gang i forlengelsen

– Dette er en effektiv og billig måte for oss. I «gamle dager» hadde det jo krevd både fly og hotell, da var det ikke mange vi hadde hatt råd til å sende. Nå kan vi samle alle til en arbeidsdag lokalt til nesten samme prisen, sa Inger Agnete Reppen Vrålstad til pårørendeprogrammet.no i juni. (Les mer)

Kollisjon kan være en styrke

En digital konferanse gjør det også mer fleksibelt med tanke på gjennomføringen da opptak av konferansen vil være tilgjengelig i en uke etter at konferansen er gjennomført. Dermed er det ingen krise om konferansen kolliderer med andre programposter.

– 21. september er den internasjonal Alzheimer-dagen og vi vet at det finnes mange arrangement i den forbindelse. Det er også andre dager den uken som har et pårørendeperspektiv over seg. Det er flott! Da er det flere arrangement i samme uke som løfter sammen, sier Birkeland.

– Med en digital løsning, kan man få med seg begge deler. Da er det mulig å delta på vår dag en hel uke i etterkant.

Mister live-følelsen

Men selv om mye vil være likt, kan man også miste noe ved å se i ettertid.

– Det har en verdi å vite at man deltar sammen med hundrevis av andre. Vi har også en chat-tjeneste med spørsmål som blir besvart undervegs. Den vil selvsagt ikke være interaktiv på samme måte i etterkant, men da har man mulighet til å kontakte Pårørendelinjen vår. Men selv om man mister noe av live-følelsen, er dette lite framfor å miste hele konferansen, sier Unn Birkeland.

– Dessuten er jo noe av det viktigste med en slik konferanse alle prosesser som settes i gang i forlengelsen.

Tema for årets Pårørendekonferanse er Pårørende – fra ekstraarbeid til inkludert?
Mer informasjon om programmet og utfyllende informasjon om påmelding, finnes på pårørendekonferansen.no

Konferansen arrangeres i samarbeid med Sanden Media, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, VID, KS og Nettverk for pårørendeforskning.

Vilhelm

​Vilhelm Viksøy