03. november 2022

Pårørendesenteret går på lufta

– Vi har ønsket oss en podcast en god stund. Nå har vi fått det på plass, sier daglig leder Unn Birkeland. Det første slippet er seks episoder med overskriften «Vold i nære relasjoner».
shutterstock_1037773153%20copy
Ipsos store mediemåling i 2021 viste at andelen nordmenn som lytter regelmessig til podcast hadde økt fra 24 prosent i 2017 til 43 prosent i 2020. Senere undersøkelser som «Den Store Podrapporten» bekrefter trenden. Hele 87 prosent av befolkningen svarer at de kommer til å lytte til podcast i fremtiden, eller enda ikke vet om de kommer til å lytte. Per i dag er 12 prosent av tiden vi bruker på lyd, dedikert til lytting av podcaster.

I det perspektivet er det derfor naturlig at også Pårørendesenteret beveger seg ut i podcastens verden.

– Ja, helt klart. Vi har hatt et ønske om dette lenge, og nå er vi på plass. Det vi i første omgang ønsker å lage, er tema-podcaster over ulike tema, sier Unn Birkeland, daglig leder ved Pårørendesenteret

Vold som tema

Den første tema-serien har overskriften «Vold i nære relasjoner» og er produsert med støtte fra Bufdir.

– Vold i nære relasjoner er tabubelagt og knyttet til mye skam. Vi håper at denne podcast-serien vil kunne bidra til økt åpenhet, noe som forhåpentligvis igjen kan øke sjansen for at folk ber om hjelp. Økt bevissthet er viktig for å kunne snakke om tematikken, sier Anne Kristine Bergem, fagrådgiver ved Pårørendesenteret.

Flere på vei

Hun har hatt ansvar for å plukke gjestene til serien og har satt sammen innholdsrikt spekter av gjester.

– Vi har gjester som selv har vært utsatt for vold, og gjester som arbeider med å gi hjelp. Nå håper vi at serien blir lyttet til, brukt aktivt, og at vårt bidrag kan være med å løfte et vondt og vanskelig tema fram i lyset, sier Bergem.

To nye serier er også under produksjon. De handler om spillavhengighet og om selvmord og selvskading.

– Nei, det er ikke lystige tema, men dersom vi med dette kan bidra med økt åpenhet om vanskelige tema, øker sjansen for at folk søker om hjelp og støtte, sier Anne Kristine Bergem.

Pårørendepraten

Podcasten har fått navnet Pårørendepraten og kan lyttes til på Pårørendesenteret.no, Spotify, iTunes og de fleste steder der podcaster ligger åpent tilgjengelig. Nå håper Pårørendesenteret at podcasten både blir lyttet til og spredd. Det trengs, for konkurransen er stor. Tall fra Aftenposten i 2019 viste at bare det forutgående året dukket det opp over 500 nye podcaster.

– Ja, vi vet at konkurransen er stor, men det betyr ikke at vi skal la være å bli med av den grunn. Vi tror at vårt budskap er viktig og nyttig for mange. Derfor vil vi, og må vi, være en del av podcastens verden. For å si det sånn, det er mange nettsider der ute også, men vi har jo egne nettsider likevel, sier daglig leder Unn Birkeland.

Gjesteliste i serien «Vold i nære relasjoner»:

• Randi Mossefinn: Hva er egentlig vold?
  • Martin Eia Revheim: Å vokse opp med vold i hjemmet
  • Ellen Annexstad: Vold mot barn
  • Younas Mohammad-Roe: Barnevernvaktens arbeid
  • Mia Myhre: Arbeid med forebygging og oppdagelse av vold
  • Marit Tveito: Vold mot eldre

Podcasten kan du lytte til her eller på din foretrukne plattform for podcaster.
Ellipse%2035
Vilhelm