Hvordan støtte barn som pårørende i skolen?
Helsesykepleiere er en viktig ressurs for barn i skolen, spesielt når kriser rammer. Dette er krevende, og helsesykepleiere kan selv trenge støtte for å bygge egen tålekraft over tid.
Helsesykepleier ringer:
Hei! Jeg har en elev, Stine, som har en mor som er alvorlig kreftsyk. Hun trenger en samtale hos dere.
Ansatt på Pårørendesenteret:
Er du bekymret for henne?
Ja, hun bare gråter når hun er hos meg, så derfor ringer jeg for å bestille time hos dere.
Hvor mange ganger har du snakket med henne?
Hun har vært hos meg tre ganger, og læreren sier at Stine har spurt om å komme til meg flere ganger.
Så bra! Det viser jo at hun har tillit til deg og at dere har en god relasjon.
Men hun gråter jo like mye hver gang hun kommer, så hun trenger kanskje noe mer enn jeg kan gi henne.
Refleksjonsspørsmål:
- Hvordan møter vi pårørende i kriser hos oss?
- Hvorfor er du betydningsfull i møte med pårørende?
- Hvilke livserfaringer er nyttige for deg i møte med barn som pårørende?
- Hva hindrer deg i å samarbeide med andre instanser for å gjøre hverdagen best mulig for barn og unge?
- Hva er vi på denne skolen spesielt gode på i arbeidet med å gi støtte til pårørende?
- Hva er viktig informasjon å gi barn, og hvordan kan den formidles på en god måte?