Når foreldre eller søsken tar selvmord

Barn som er pårørende eller etterlatte ved selvmord i familien, opplever gjerne å få livet snudd opp ned. De trenger anerkjennelse, informasjon og trygge voksne som tåler dem og deres reaksjoner i hverdagen – også i tiden etter selvmordet.

Kontaktlærer Pernille:

Tale kom ikke til timen i dag – igjen.

Avdelingsleder Britt:

Vet hun at hun kommer til å gå over fraværsgrensen hvis hun fortsetter sånn?

Jo, hun har fått beskjed.

Hun har vel aldri vært blant de mest motiverte elevene i klassen?

Nei, men jeg lurer på om det kan ha en sammenheng med at hun mistet broren sin i forfjor.

Refleksjonsspørsmål:

  • Hva kan vi gjøre for å støtte barna i skolehverdagen i en situasjon preget av sykdom og død?
  • Hva kan være hindringer for godt pårørendearbeid?
  • Hvordan går du fram for å kartlegge pårørendes behov for støtte og hjelp?
  • Hva kan være årsaker til at pårørende ikke ønsker å ta imot hjelp?
  • I hvilke situasjoner opplever du å være i tvil om du skal kontakte barnevernet?
  • Nevn tre faktorer som vi kan bli bedre på når det gjelder arbeid med pårørende.
  • Hvordan møter vi på vår skole pårørende i akutte kriser?