Kursportal_1440
Kursportal_1440_hover

I vanskelige livssituasjoner er det ingen som er viktigere for oss enn våre nærmeste. Ved å være bevisste på hvordan familien som helhet preges ved sykdom, kan dere forebygge splittelse og vonde følelser i en situasjon der behovet for samhold er stort.
shutterstock_1319955473
Flere av oss er en del av små og store familier. Familien representerer for mange en trygg base, tilhørighet, fellesskap, identitet og kjærlighet. Du har noen som trenger deg, og som du trenger. Når sykdom rammer, finner mennesker ofte styrke, støtte og håp hos dem som står aller nærmest. Familier vil hverandre som regel vel.

Alvorlig sykdom eller funskjonsnedsettelse fører til forandringer. Hverdagslivet endrer seg. Dagene kan være fylt opp av usikkerhet og sterke følelser. Noen ganger forandrer også samspillet i familien seg. Situasjonen krever at familiemedlemmer endrer gjøremål, væremåte og roller.

Det er ikke lenger far som leverer i barnehagen. Mor er på sykehuset og besteforeldre kommer innom for å lage middag tre ganger i uken. Søster går ikke på skolen lenger, og hun er sint «hele tiden». Fredagskvelder med fellesskap og kos er det ikke lenger mulig å gjennomføre. Mor gråter mye og far er blitt stille. Endringer i samspill og hverdagsliv kan skje raskt eller langsomt. Noen ganger skjer det uten at dere merker det.

Har et familiemedlem store smerter, har hele familien store smerter.

Gøril Liljedal, kreftsykepleier

Noen ganger kan vi oppleve at sykdom, behandling, bekymringstanker og vanskelige følelser får alt fokus i familien. Hele atmosfæren i hjemmet påvirkes. Når den som er syk har en god periode, er det enklere for alle i familien å ha det godt. Når en i familien er redd, kan resten av familien preges av den samme følelsen.

Å være pårørende handler om belastninger, bekymringer, avmakt og skyldfølelse, men også kjærlighet, utholdenhet og håp. Det er smertefullt å stå nær, men kan samtidig kjennes meningsfullt.
Opprinnelig publisert: 1. februar 2017
Sist oppdatert: 29. september 2022