Karttjenesten

Bethi%207_1_17%20svhv
Bethi Dirdal Jåtun
Publiseringsdato: 01.02.21

Her finner du pårørendetilbudet i din kommune

– Vår «karttjeneste» er unik, sier Unn Birkeland, daglig leder i Pårørendesenteret som på nettstedet pårørendesenteret.no gir en landsdekkende oversikt over pårørenderessurser i hver enkelt kommune over hele landet.
– Vi jobber kontinuerlig med å holde oversikten oppdatert, sier Birkeland i Pårørendesenteret som gjennom nettsidene pårørendesenteret.no, pårørendeprogrammet.no og ungepårørende.no er et hjelpetilbud til pårørende i hele Norge.

Vil gjerne ha innspill

Birkeland understreker at de blir glade for innspill til den landsdekkende kommuneoversikten. Hun er takknemlig om folk tar kontakt dersom de skulle ha oversett noe.

– Vi står alltid i fare for ikke å få med oss alt, men jobber målrettet for at oversikten skal være så komplett som overhodet mulig, påpeker hun.

Pårørendetilbudet i din kommune finner du her

Tilbud til hele landet

På nettstedet ungepørørende.no tilbys hjelp til barn og unge pårørende. Her ligger aktuelle filmer og problemstillinger, og her kan barn og unge benytte chatten dersom de trenger noen å snakke med eller har konkrete spørsmål. Pårørendelinjen er åpen hver dag mellom 1000 og 1500 med langdag fram til klokken 1900 mandager og onsdager.

Mens pårørendesenteret.no henvender seg til pårørende, er pårørendeprogrammet.no myntet på fagpersoner med blant annet vekt på det siste innen pårørendeforskning.

– I tillegg til Pårørendelinjen som er åpen hver dag tilbyr vi også videosamtaler, forteller Unn Birkeland som har et team på 14-15 fagpersoner som rullerer på å betjene Pårørendelinjen, holder kurs og samtaler med pårørende.

Pårørendetilbudet i din kommune finner du her

← Gå tilbake

– Eg meiner ein må bli kjent med ein person med Down syndrom før ein meiner noko om folk med Downs eller om syndromet, slår Tone Grindland fast.