Alvorlig sykdom hos noen vi er glad i er krevende, både følelsesmessig, sosialt og praktisk. Ved å kjenne til hva som er normale reaksjoner og vanlige belastninger hos pårørende, kan du gjenkjenne og kanskje forebygge at negative følelser vokser og at belastningene blir uhåndterlige.
Møte med helsetjenesten
En god dialog med helse- og omsorgspersonell er til hjelp for den som er syk og for deg som pårørende. Et godt samarbeid øker tryggheten din og kan gi en opplevelsen av å stå sammen. Din kunnskap og dine erfaringer er viktig.
Helsepersonell skal hjelpe deg å ivareta mindreårige barn når en i familien er syk. Det vil alltid være god praksis og i de fleste tilfellene lovpålagt. I spesialisthelsetjenesten er alle helseinstitusjoner pålagt å ha barneansvarlig personell.
Helsepersonell skal hjelpe deg å ivareta mindreårige barn når en i familien er syk. Det vil alltid være god praksis og i de fleste tilfellene lovpålagt. I spesialisthelsetjenesten er alle helseinstitusjoner pålagt å ha barneansvarlig personell.
I januar 2017 ble det lansert en ny nasjonal veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten. Veilederen er et tiltak for å styrke helsepersonell sitt arbeid med pårørende. Du som pårørende kan ha nytte av å gjøre deg kjent med innholdet i veilederen.
I januar 2017 ble det lansert en ny nasjonal veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten. Veilederen er et tiltak for å styrke helsepersonell sitt arbeid med pårørende. Du som pårørende kan ha nytte av å gjøre deg kjent med innholdet i veilederen.
Noen ganger kommer man ikke til enighet. Andre ganger får ikke du eller den som er syk det tilbudet dere ønsker eller har krav på. Enkelte ganger gjør helsetjenesten feil. Slike situasjoner er svært krevende for pårørende.
Noen ganger kommer man ikke til enighet. Andre ganger får ikke du eller den som er syk det tilbudet dere ønsker eller har krav på. Enkelte ganger gjør helsetjenesten feil. Slike situasjoner er svært krevende for pårørende.
Pårørendes behov vil variere. Helsepersonell har plikt til å vurdere den enkeltes behov og gi individuelt tilpasset oppfølging av hver enkelt familie. Her er noen tips og råd om hva som kan være lurt å tenke på i møte med helse- og omsorgstjenestene.