Månedstema - november

Sorg

Sorg er en reaksjon på tap, og det å være pårørende innebærer flere og ulike tap. Hvordan vi møter tap og hvordan vi sørger, varierer fra person til person. Erfaringer fra tidligere kriser sammen med trygge relasjoner, kan styrke oss i møte med fremtidige tap og sorgprosesser.
Pil_rod
Se alle månedens tema
Månedens tema - arkiv
shutterstock_1185149002
nik-shuliahin-BuNWp1bL0nc-unsplash

Sorg

Mange forbinder ordet sorg med dødsfall, men det kan like gjerne handle om tap av funksjonalitet, fremtidsdrømmer, økonomisk frihet, sosial posisjon og følelse av personlig frihet. Sorg er ikke en prosess med en fast start og et definert sluttpunkt, men noe du må forholde deg til, tilpasse deg og leve med.

nik-shuliahin-BuNWp1bL0nc-unsplash

Når alle vet, men ingen sier noe

For åtte år siden mistet psykiater Unni Lise Briseid sin atten år gamle datter i selvmord. Datteren hadde flere runder i behandlingsapparatet før det. Å møte en mamma som også er psykiater kan kreve litt ekstra fra dem som skal hjelpe. Hva skjer når en kollega er pårørende eller blir etterlatt? Hvordan møter vi hverandre når livet blir tøft?
IMG_1827-kopi

Når alle vet, men ingen sier noe

Trine%20G_%20Kalstad%201500

Å sørga er ingen sjukdom

Kvart år døyr fleire hundre små barn i Norge, anten i fødsel eller i løpet av dei første leveåra. Skal då foreldra sjukmeldast eller sorgmeldast frå jobbane sine? Fagsjef Trine Giving Kalstad i LUB er blant dei som tek til orde for at pårørande som blir sette ut av sorg, og difor for ein periode ikkje er i stand til å skjøtta arbeidet sitt, skal ha rett på sorgmelding, i staden for sjukmelding.

Trine%20G_%20Kalstad%201500

Å sørga er ingen sjukdom

Å snakke godt sammen

I krevende livssituasjoner kan det være vanskelig for oss å snakke godt sammen. Vi kan oppleve å snakke forbi hverandre eller at vi misforstår. Les mer om god og åpen kommunikasjon her.

shutterstock_514950922
shutterstock_514950922

Podcast%201
Podcast – Pårørendepraten

Å støtte dem som hjelper

Kristiane Myckland Hansson mistet moren sin i selvmord da hun var 24 år gammel. Else Kåss Furuseth var bare 11 da det samme skjedde med henne. Begge har erfaringer som pårørende og etterlatte som har motivert dem til å engasjere seg for at andre pårørende skal få den støtten som er nødvendig.

Podcast%201
Podcast – Pårørendepraten

Å støtte dem som hjelper

Å snakke med barn og unge om sykdom

Å snakke med barn om sykdom kan gjøre dem bedre i stand til å håndtere situasjonen og minske deres utrygghet. Å forstå situasjonen vi lever i, er – for både voksne og barn –  av stor betydning for å klare å håndtere påkjenninger og stress.
shutterstock_1131701186%20copy
shutterstock_1131701186%20copy

ARTIKKEL%20TO%20M%C3%98DRE%201

– Noen dager ligger sorgen lengre inne enn andre

– Vi skal jo leve videre med den. Sorgen. Det gjelder å velge hvordan hverdagen skal være. Jeg har blitt mye mer bevisst på det, sier Stine Høien fra Vigrestad på Jæren. Vi møter henne sammen med slektningen og venninnen, Tone, som skulle oppleve akkurat det samme som henne; å få en datter med spesielle behov.
ARTIKKEL%20TO%20M%C3%98DRE%201

– Noen dager ligger sorgen lengre inne enn andre
Podcast – Pårørendepraten (for barn)

Med døden som jobb

Døden er en del av livet, også av barns liv. Alle skal dø engang og alle kommer til å miste noen. Det er trist når noen dør, men vi vet at det er fint å være sammen med andre når man er lei seg. Tor-Håkon er opptatt av at barn og unge skal få kunnskap om døden og om hva som skjer når noen dør.
Gra%CC%8Ater%20copy
Podcast – Pårørendepraten (for barn)

Med døden som jobb

Pendlingsrom%20for%20pa%CC%8Ar%C3%B8rende

Pendlingsrom for pårørende

Det naturlige pendlingsrommet illustrerer hvordan det er vanlig å pendle mellom ulike følelser når man er pårørende. Det føles som å veksle mellom motstridende følelsespar. Pendlingsrommet kan hjelpe deg til å forstå hva du preges av og hva du trenger.

Pendlingsrom%20for%20pa%CC%8Ar%C3%B8rende